De laatste etappe - Reisverslag uit Rome, Italië van Wichert Sinke - WaarBenJij.nu De laatste etappe - Reisverslag uit Rome, Italië van Wichert Sinke - WaarBenJij.nu

De laatste etappe

Door: Wichert & Jost

Blijf op de hoogte en volg Wichert

16 Mei 2012 | Italië, Rome

Een goede verstaander had het al begrepen. Niet vandaag zoals gepland maar gister was het onze laatste etappe. Van Narni naar Rome. Het was gister een lange dag dus verslaggeving zat er niet meer in. We hadden er alles uitgehaald om in Rome te komen :)

Niet alleen de laatste etappe, ook het laatste reisverslag. Er zal nog wel een analyse, nawoord en wat iets meer volgen maar de “smullige” reisverhalen zullen we moeten missen. Vandaag nog 1 waar we de dag van gister beschrijven en de woensdagochtend in Rome. Straks komen Anja, Brian en Patrick aan en die gaan we welkom heten.

Narmi was een tegenvallende plaats, op maandag bijna alle restaurants gesloten en enorm klauteren. Niet te fietsten !!. In de kerk werden kaarsen gebrand en kregen we een stempel in ons pelgrim paspoort.

Dinsdag ochtend een zeer karig ontbijt (zie foto). Daar konden we eigenlijk niet op fietsen. We besloten de eerste 300 meter maar te lopen en de fietsen om hoog te duwen. Al hijgend bovengekomen moest de etappe nog beginnen, een zware bleek later. Het begon al direct met een klim van 2,5 km. 4-6% waarvan er nog vele zouden volgen. Eigenlijk de hele dag.

Tijdens het afdalen konden we genieten van de prachtige uitzichten. Je kon in elke bocht stoppen om een foto te maken. Dat hebben we niet gedaan maar wel in een aantal bochten, zie foto’s.

De lunch kochten we in de locale supermarkt. De wijn (zie foto) lieten we staan en kochten een goede lunch in. Die gebruiken we iets later op het terras van een bar die nog gesloten was. (zie foto)

Na de lunch begon de zwaarste klim van de dag, misschien wel van de hele reis. 2,7 km 5-12%. We moesten zelf een stuk lopen omdat er niet meer te fietsten was . Daarna volgde er een afdaling van 5 km die ons in Fiano Romano bracht. Daar zouden wij stoppen en afscheid van Lammert en Cor nemen. We dronken gezamenlijk een biertje en gingen op zoek naar een herberg voor de nacht. Helaas geen plaats in de locale herberg en we besloten mee te rijden naar Rome en onderweg een plek te zoeken. Maar weinig mogelijkheden en voordat we het wisten fietsten we op het fietspad langs de Tiber. Nog maar 15 km tot Rome. (zie foto)

Jos nam het laatste stuk de leiding en via zijn GPS en een vriendelijke Italiaanse hardloper fietsten reden we Rome binnen. En voordat we het wisten stonden we om 18:30, 1895 kilometer en ruim 107 uur fietsen, voor het St. Pieter plein. Jos nog proberen te overtuigen niet het plein op te rijden en dat te bewaren voor de woensdag als Anja, Brian en Patrick er waren maar dat was hem teveel circus. Foto’s gemaakt en op zoek naar een biertje.

Dat werd geen biertje maar bier en de eerste Italianen die ons besodemieterden. Tenminste wat we door hadden. We krijgen 4 keer een liter bier en pas later een rekening van € 64,00 !!!
We hebben een kwartier stennis gemaakt en hebben het afgedaan met € 40,00 Erg jammer na anderhalve week geweldig te zijn ontvangen deze deceptie.

Cor en Lammert namen intrek in klooster en wij zochten de al gereserveerde B&B. Prachtig oud Romaans gebouw met binnenplaats. Wel gehorig maar we zitten tenslotte in Rome. Pizzeria gezochte en gevonden, heerlijk gegeten, toch maar weer fototje toegevoegd en gedronken. Half twaalf naar bed en we konden uitslapen !!

We verblijven in een Italiaanse B&B, dat is een bed en breakfast op de hoek. We gingen dus met ontbijtbonnetje naar de bar. Daar kregen we een croissant, een glas sap en een koffie. Gelukkig hoefde we vandaag niet meer te fietsen.

Na ontbijt naar St. Pieterplein gelopen op zoek naar Cor en Lammert en de Friese kerk. Daar wilden we een stempel en oorkonde halen. En we hadden geluk. De paus deed audiëntie en hij reed in zijn mobiel op 5 meter van ons vandaan. Om eerlijk te zijn wel een grote poppenkast maar het heeft ook wel iets speciaals. Al die enthousiaste gelovigen die van de hele wereld zijn gekomen om deze pelgrimstad en het Vaticaan te bezoeken.

Na de audiëntie terug naar de Friese kerk waar onze oorkondes werden uitgereikt. (zie foto’s). Na 5 man Zwitserse garde te hebben gepasseerd nog een stempel van het Vaticaan gescoord en ons doel was bereikt. De pelgrimstocht is tot een goed einde gebracht. Er wacht nog een dag Rome, voor Jos nog een paar dagen langer en dan met vliegtuig terug om ons weer thuis te brengen.

Ik ga het eerste eens allemaal laten bezinken en kom dan nog met een slotakkoord. Maar als je de mogelijkheid krijgt om dit eens in je leven te doen. DOEN !!!

Ga jullie goed en nogmaals dank voor alle fantastische reacties en aanmoedigingen

Wichert en Jos

Totale fietstijd: 107:28 uur:minuut
Totaal gefietst: 1895,1 kilometer

• 16 Mei 2012 - 14:11

Itske :

Van harte gefeliciteerd! Het is gelukt!
    Ik neem vanavond een biertje op jullie!
    Tot snel Wichert!
    Liefs Its

• 16 Mei 2012 - 14:16

Willy:

GEWELDIG! wat een super prestatie!
    groetjes Willy

• 16 Mei 2012 - 14:41

Gefeliciteerd!:

Dit verslag en de foto met kaarsjes ontroerd mij enorm, ik weet wat dit voor Jos betekent. Gefeliciteerd met deze prachtige prestatie!!!! En Wiegert wat een top vriend ben je om samen met Jos deze tocht te maken. Mooi weerzien met jullie gezin/familie en een goede reis terug naar huis! Dank voor alle verslagen en foto´s! Groet Joke

• 16 Mei 2012 - 14:45

Petra:

Wat een prestatie, geweldig!

Groeten,
    Petra

• 16 Mei 2012 - 14:52

Bert En Esther:

Mannen, wat geweldig dat jullie er al zijn. Proficiat! En speciaal voor Jos; echt bewonderenswaardig. En je weet; eens een Marinier altijd een Marinier, qua patet orbis!

Wij hebben nog 3 dagen te gaan en doen het op dit moment zeer rustig aan, anders zijn we er veel te vroeg :-)

Sportieve groet,
    Bert&Esther

• 16 Mei 2012 - 14:55

Joke:

Hartelijk gefeliciteerd!!!Jullie waren er toch gisterenavond al,heel goed gedaan.
    Jullie hebben een fantastische pelgrimstocht achter de rug.
    Wees er trots op en geniet er nog even van.
    hartelijke groeten,Joke

• 16 Mei 2012 - 14:57

Floris:

Geweldige reis, gefeliciteerd. Één ding moet me wel van het hart: met het vliegtuig terug? Je kan toch ook fietsen?

• 16 Mei 2012 - 15:01

Ruben:

Geweldig dat jullie het gisteren al gehaald hebben! Aan de plaats van het verslag gisterenavond meende ik al iets af te kunnen leiden, maar had eigenlijk niet verwacht dat jullie in één keer naar Rome waren gefietst. Dus wel... Supergoed. Schitterende foto's van het laatste gedeelte. Goed om te weten dat het laatste gedeelte nogal pittig was. Blijkbaar wegen de laatste loodjes echt het zwaarst...
    Je advies om dit te doen als je de kans krijgt, volgen we zeker op, 4 juli stappen wij (Simon en ik) op de fiets. Leuk, die oorkonde. Hoeveel stempels hebben jullie uiteindelijk gekregen? En hebben jullie daar ook een foto van?

Groet,

Ruben

• 16 Mei 2012 - 15:01

Henk Hofman:

Mannen, klasse ! Jullie hebben het gehaald en zelfs voor op de planning. Voer voor wel tien Nieuwsbrieven ;-) Geniet van deze topprestatie en uiteraard Rome. Groet uit Houten, Henk Hofman

• 16 Mei 2012 - 15:07

Hans En Angelie:

Ja dat had ik gisteren al begrepen maar het was een laat bericht van jullie en ik had slaap.;-)
    Jammer ik zal jullie verslaggeving gaan missen hoor.
    Maar mooi kerels dat jullie het goed gehaald hebben. Ik weet nog goed hoe jullie met zenuwen uit Brunssum vertrokken bijna met de moet in de schoenen. Maar ik heb jullie toch maar even bij de Duitse grens uitgezwaaid.
    Zo en nu veel donker bier drinken om weer op krachten te komen en een mooie hereniging met jullie familie.

Groetjes Hans en familie van Bruggen

• 16 Mei 2012 - 15:21

Elly:

Geweldig om dit gedaan te hebben.
    Kregen jullie geen "brok"in je keel toen jullie eindelijk op het
    St.Pietersplein stonden?
    Nog fijne dagen in Rome,en Jos,ik zie je vast wel weer een keer in de sportschool.

• 16 Mei 2012 - 15:41

Joep Sinke:

Geweldige prestatie! Momenteel prefereer ik nog even het vliegtuig maar het advies ga ik zeker opvolgen!

Tot vrijdag pa en Jos nog een paar goede dagen gewenst!

• 16 Mei 2012 - 15:49

Lex En Margreet:

Jos en Wichert,

Nogmaals gefeliciteerd met de geslaagde tocht en bedankt voor de leuke reisverslagen; Wichert een goede thuisreis toegewenst en Jos en Anja wensen wij met hun zoons nog een paar gezellige en waardevolle dagen toe in Rome.

Wij hopen jullie maandag in Nieuwegein terug te zien.

• 16 Mei 2012 - 15:58

Tini Degenhardt:

Wat geweldig!
    Groeten voor jullie beiden en tot kijk!
    Tini

• 16 Mei 2012 - 16:20

Lil:

fantastisch jongens, gefeliciteerd. bedankt voor alle verhalen en foto's. ik heb er heel erg van genoten en ik denk velen met mij. nog een fijne tijd in Rome. groetjes lil

• 16 Mei 2012 - 16:25

Ineke En Omer:

Hey mannen,

Geweldige prestatie geleverd, heel veel bewondering voor jou Jos, chapeau !!
    Stein, ik wist dat je het ging halen, ook voor jou petje af.

Ben benieuwd naar de verdere verhalen.

Nog een goed verblijf in Rome en tot snel.

Groet

• 16 Mei 2012 - 16:45

Erik K :

Die Paus ! Voor een beetje pelgrim is dit toch wel de kers op de taart. Jullie vallen ook met de neus in de boter he ?

• 16 Mei 2012 - 16:48

Tine R.:

Van harte gefeliciteerd!!

Geweldig dat jullie nu in Rome zijn!

Bedankt voor de interessante reisverslagen met prachtige foto's!!

Tot spoedig ziens

• 16 Mei 2012 - 16:51

Pa Sinke:

Ik wist, dat jullie het zouden redden, maar het was toch zwaarder dan jullie dachten, denk ik.
    Jos, als je dit presteert mag je vertrouwen hebben in de toekomst.Nog goede dagen gewenst
    En graag tot ziens

• 16 Mei 2012 - 16:56

Meta:

Beste Wichert en Jos,
    In één woord geweldig dat jullie dit hebben gefiets !!!!! super.
    Geniet nu van de stad en van het uitrusten.

• 16 Mei 2012 - 17:09

Liesbeth:

Tsja... en dan is de bestemming bereikt. Vanmorgen geen app met daarin de tekst: "......aan het ontbijt en we gaan weer op weg." Dus maar gebeld uit de auto, naar een man die nog in bed lag ; ) in Rome.
    Mooi, maar ook wel vreemd. En rond deze tijd landt het vliegtuig met Anja, Patrick en Brian. Wat was ik daar graag bij geweest!
    Maar ja, op deze manier is er één van ons beide bij Floor die morgen 16 jaar wordt. En vrijdag als Wichert is geland vieren we het in Houten en horen wij de verhalen graag nog eens.
    Jos: geniet van je gezin en Wich: tot vanavond op skype!
    xxx

• 16 Mei 2012 - 17:16

Guido:

Chapeau, knap, geweldig, bewonderswaardig, complimenten !!
    Jullie hebben het maar mooi wel geflikt! Geniet van Rome en Wichert het bier in Houten is idd "iets" goedkoper, dus in Juni staat ie (of meerdere) voor je klaar!

• 16 Mei 2012 - 17:33

Tane Til:

toen ik jullie zag staan op het St, Pietersplein,
    kreeg ik kippevel en tranen in mijn ogen, zo veel indruk heeft dat op me gemaakt,
    Jos en Wichert gefeliciteerd, en weer een goede thuiskomst.
    wat zullen we dit gaan missen,

lieve groeten van ome Jan en tante Til.

• 16 Mei 2012 - 17:58

Sander En Kirsten:

En dan is het zover, na al die tijd ernaartoe te hebben geleefd! Rome! Wat een geweldige prestatie, gefeliciteerd voor jullie beide. Jos we hebben veel bewondering voor je, dit heb je verdiend! Geniet van deze speciale dagen met Anja, Patrick en Brian.
    We hebben jullie verhalen met veel plezier gevolgd!

Groetjes Sander en Kirsten

• 16 Mei 2012 - 18:09

Miranda:

Wat een pestatie mannen!! Wat een mooie bijzondere reis hebben jullie gehad! Ik heb genoten om jullie verhalen te lezen! Nog fijne mooie dagen in Rome Jos!

Groetjes Miranda

• 16 Mei 2012 - 18:12

Ron En Anoek Bachaus:

Hulde !!!!!!!! Wat zijn jullie bikkels. Ik kreeg kippenvel toen ik jullie foto op het st. Pietersplein zag. Jos en Wichert, jullie kunnen trots zijn op jezelf. Jullie hebben het m toch maar mooi even geflikt!!
    Bedankt voor de dagelijkse updates, we hebben hier erg van genoten. Nog veel plezier in Rome. We nemen ons petje voor jullie af.

• 16 Mei 2012 - 18:22

Giovanni:

Geweldig, gedurfd, getraind, gehaald, gefeliciteerd.
    Geniet ervan!

• 16 Mei 2012 - 18:32

Wim En Tiny:

Heren Proficiat WAT EEN PRESTATIE !
    Een diepe buiging voor jullie! ;-)Bedankt voor jullie vermakelijke verslagen en foto's .
    We zullen het gaan missen!
    Wij wensen jullie een goede terugreis,het verslag hiervan hopen we ook nog te kunnen lezen!
    Groetjes uit Brunssum

• 16 Mei 2012 - 18:49

Giacomo En Annemieke:

Gefeliciteerd met deze topprestatie !
    Veel plezier in Rome nog.
    Anja geniet er ook van !

Giacomo,Annemieke,Giulia,Gianna en Cirino

• 16 Mei 2012 - 18:49

Anita Bachaus:

mannen geweldig wat jullie gepresteerd hebben,en rust nu maar lekker uit, jullie hebben het verdiend, geweldig.....Zef,Joke en Anita Bachaus

• 16 Mei 2012 - 18:54

Fiet En Jan:

Wichert en Jos ,

Van harte gefeliciteerd met het bereiken van de eindstreep.
    We hebben genoten van jullie verhalen.

We wensen jullie een goede thuisreis

Fiet en Jan

• 16 Mei 2012 - 19:28

Jan Janszen:

Van harte proficiat met dit enorme resultaat.Ook jullie beide dames en de rest van het gezin,ze zullen heel trots zijn op zulke mannen en vaders.Hoop binnen kort een toost met jullie uit te brengen op deze geweldige prestatie.Bedankt voor het maken van de dag verslagen.(het enigste boek waarbij ik niet in slaap viel

Een groot saluut voor beide,

hartelijke groeten, Jan

• 16 Mei 2012 - 19:47

Wietse:

Gefeliciteerd mannen! Een prachtige prestatie en een droomreis, wat wil je nog meer.

• 16 Mei 2012 - 19:57

Karin,Remco En Marit:

Wat een ongelooflijke topprestatie zeg!!!!
    petje af!
    Gefeliciteerd met het behalen van jullie doel,jullie wens en Jos zijn droom!
    Geniet van het weerzien van jullie familie!!!!
    Het is jullie meer dan gegund...
    Ik heb met heel veel plezier de verhalen gelezen en zal het zeker nog missen!

Liefs Karin

• 16 Mei 2012 - 21:42

Peggy:

Wichert en Jos,

Wat een fantastische belevenis, mooie ervaring, goed gedaan, wat een prestatie Wichert, petje af voor jullie beiden. Dit zijn de mooie momenten in het leven. We zien jullie vrijdag in Houten.
    Liefs en groetjes ook van Daniel en Celine.

• 16 Mei 2012 - 22:27

Sjoerd Sinke:

Hoi Jos en Wichert,

Gefeliciteerd met deze prachtige prestatie, ik zie het me zelf nog niet nadoen.

Jos, heb voor jou speciale bewondering en je bent een voorbeeld voor velen, alle sterkte voor de toekomst en nog fijne dagen gewenst met je gezin in Rome en daarna.

Wichert alvast gefeliciteerd met Floor en met je broertje.

Goede reis terug.

• 17 Mei 2012 - 03:06

Hisko:

wauw, jullie hebben het gehaald.
    super,
    Mannaen dank je wel dat jullie dit gedaan hebben (ik heb ervan genoten)

van Harte gefeliciteerd

• 17 Mei 2012 - 06:09

Daisy Mimpen:

Werd gewoon een beetje emotioneel van het lezen van jullie laatste verslag... Zoveel respect voor jullie dat jullie het gehaald hebben... Jos na al z'n chemotherapie en ellende... Wat een top prestatie hebben jullie geleverd! Ben zo trots! Geniet van Rome en jullie welverdiende rust!

Dikke hug!

• 17 Mei 2012 - 06:35

Martin:

Gefeliciteerd met jullie fantastische prestatie! Goed reis naar Nederland!

• 17 Mei 2012 - 08:20

Bart:

Heren; diepe bewondering en respect! Gefeliciteerd met het behaalde doel! Jullie zijn een inspiratiebron voor velen. Een goede bekomst en ik wens jullie een goed herstel van alle ontberingen!

• 17 Mei 2012 - 08:48

Gerard Redeker:

Zoals velen heb ik jullie reis gevolgd via de dagelijkse verslaggeving. Fantastisch.
    I HAVE À DREAM is uitgekomen !
    Van harte gefeliciteerd.

• 17 Mei 2012 - 09:40

Marjo&Dick:

beste Wichert en Jos,
    Grandioso & Magnifico!! ! Gefeliciteerd met deze prestatie. Een hele mooie tocht, dat kun je ook zien aan de foto's. We spreken er nog wel eens over, met een lekker Nederlands biertje erbij.
    Geniet nog maar lekker na in het boeiende Rome. Goede terugreis, vergeet je fiets niet mee te nemen...:-) Ciao! Groeten uit Ermelo van Marjo&Dick.

• 17 Mei 2012 - 10:21

Truus Steehouwer:

Wat een geweldige prestatie, dit als echte vrienden samen te beleven,en de verslagen te delen,wij hebben er van genoten.Super mannen, Jos, geniet van de dagen in Rome met je gezin.gr Truus

• 17 Mei 2012 - 10:26

Eva:

Gefeliciteerd!!! Geniet van Rome en van deze overwinning. En Wichert, ook gefeliciteerd met je 16jarige dochter! Liefs uit Bloemendaal

• 17 Mei 2012 - 11:11

Willem En Sandra:

kippenvel!!!

• 17 Mei 2012 - 14:59

Pap En Mam:

Hoi Jos en Wichert,
    We hebben bezoek van Tiny en Wim en ze helpen ons even om iets op de site te zetten.
    Jongens toch wat een pretatie.We zijn heel erg trots op jullie!Wichert we wensen je een goede terugreis en een fijne verjaardag voor jullie dochter.Jos,Anja,Brian en Patrick HEEL VEEL PLEZIER GENIET ER VAN!
    Heel veel liefs en een dikke kus.
    We hopen jullie snel weer te zien.XXXXXX ;-)
    Pap en Mam

• 17 Mei 2012 - 18:08

Marjolein En Familie:

Mannen,

Top! Meer dan dat eigenlijk, petje af.
    En Wichert fijn dat het allemaal lekker op schema is verlopen, geeft ook weer een rustig gevoel. Geniet nog van jullie prestatie!

Uiteraard ook van harte met sweet 16 Floor!....

Het was leuk om jullie te volgen op deze bijzondere en mooie reis. We hebben ervan genoten.

Liefs uit Tiel.
    Marjolein XXX

• 17 Mei 2012 - 19:35

Ineke Verzijlbergh:

Via mijn golfteammaatje Liesbeth hoorde ik van jullie gezamenlijke pelgrimstocht. Ik ben onder de indruk van deze prestatie. Geweldig gedaan. Zo'n ervaring schept een geweldige band. Wat hebben jullie af en toe moeten afzien maar vooral ook intens genoten. Ik ben ook dol op fietsen, maar vrees dat ik dit niet kan evenaren.
    Geniet nog na van deze super tocht! Jullie kunnen er trots op zijn.

• 18 Mei 2012 - 17:15

Jan Willem:

Dag Wichert en Jos

Had jullie gisteren en eergisteren gemist. Vandaar een late reactie.

Ik vind het een knappe prestatie, zonder meer.
    Echt geweldig dat jullie dit hebben kunnen volbrengen.
    Je moet wel een ontzettend groot doorzetingsvermogen hebben dit te kunnen en willen halen.
    Fantastisch !!

Hoop je weer snel te spreken.

groet,

Jan-Willem

PS: als tip hoorde ik iemand op de radio die naar Delphi Griekenland was gefiest. Misschien iets voor de volgende keer. Jullie waren al op de helft.

• 19 Mei 2012 - 11:38

Kiki Ries:

Zo enorm knap wat jullie gepresteerd hebben, hartelijk gefeliciteerd met de overwinning!!!
    Het was erg leuk en interessant om jullie verslagen hier te volgen.

Groetjes Kiki

• 20 Mei 2012 - 08:17

Henk Plomp:

Proficiat met het volbrengen van jullie geweldige prestatie.
    Als jullie naar Santiago fietsen hou ik mij aanbevolen om met jullie mee te gaan.
    Jos, Anja en zonen nog een fijne tijd in Rome.

Henk en Els Plomp

• 20 Mei 2012 - 09:05

Dorien:

GEFELICITEERD!

Ik vind het echt mega knap en stoer wat jullie gedaan hebben. Het is voor ons maar ook zeker voor jullie afkicken geblazen. Geen leuke verslagen meer voor ons en geen leuke lieve reacties voor jullie! Gelukkig zijn er veel mooie foto's en herinneringen.
    Geniet daarvan!

Liefs!

• 20 Mei 2012 - 11:19

Suzanna:

Wouw! Wat een prestatie, gefeliciteerd!

• 22 Mei 2012 - 20:16

Jacqueline:

Beste Jos en Wichert,

Ik heb jullie berichten met veel plezier gelezen. In 3 weken fietsen naar Rome, dat is een knappe prestatie, zeker voor Jos. Belangrijker is denk ik, het plezier dat jullie hebben beleefd aan het onderweg zijn en de mooie herinneringen die je hebt overgehouden aan dit avontuur.
    Ons avontuur begint a.s. vrijdag.