Dwars door Verona - Reisverslag uit Montagnana, Italië van Wichert Sinke - WaarBenJij.nu Dwars door Verona - Reisverslag uit Montagnana, Italië van Wichert Sinke - WaarBenJij.nu

Dwars door Verona

Door: Wichert & Jos

Blijf op de hoogte en volg Wichert

08 Mei 2012 | Italië, Montagnana

“op special verzoek van collegae Anja verslag al vroeg op de site. Verslag van eten en avond volgt eventueel later”

Na een leuke avond en goede overnachting in Bandolino stond er vandaag een etappe van ongeveer 90 kilometer op de planning. Van Bardelino aan het Gardameer naar Montagnana. Rietsma noemt het de Bassa Veronese etappe. Wij doen trouwens twee etappes Bandolino – Verona en Verona – Montagnana.

Na al vroeg te zijn opgestaan en alle mails te hebben bijgewerkt vetrokken we na goed ontbijt. Jos heeft zelfs eieren met spek gegeten. Na nog geen 400 meter op weg moest er al weer geklommen worden. 1 km 7-9%. Dat is zwaar als start maar we kregen wel weer een prachtig uitzicht op het Gardameer (zie foto).
Vervolgens dalen en stijgen vooral langs aangelegde kanalen waar van het water wordt gebruikt voor stroom opwekking. (zie foto) Het eerste uur was het gemiddelde 14,9 km/uur.

We hadden geen boodschappen gedaan en dus vroegen we net voor Verona een dame of er ergens een supermarkt in de buurt was. Na lang uitleggen en onze nog steeds wazige Hollandse blikken stelde ze voor met de auto even vooruit te rijden. Zo gezegd zo gedaan. Maar helaas raakte Jos en ik elkaar kwijt in deze achtervolging. Gelukkig vonden we elkaar weer snel terug maar nog steeds geen supermarkt en de calorieën begonnen op te raken. Dus bij locale bakker dan maar broodjes en cola gekocht. Dat werkt ook !!

Vervolgens lieten we Reitsma route even voor wat het was en reden we op gevoel Verona binnen. Ik was er deze zomer geweest en vond al snel een herkenningspunt en binnen 10 minuten stonden we voor de Arena (zie foto).

Zo gauw we binnen gekomen waren vertrokken we ook weer uit Verona. We dronken onderweg koffie in een typisch Italiaans barretje (wat is die koffie toch lekker hier) en deden boodschappen, yoghurt, bananen en voldoende drinken.

Daarna begon eigenlijk een saai stuk, landerijen met veel verpauperde boerderijen en gebouwen. Wel enorm weel klaprozen (zie foto). De hele dag reden we over gewone wegen, geen fietspaden. Dit vergt veel oplettendere rijden want die Italianen rijden gewoon door. Stratgie is een beetje miden op de weg rijden, dit veroorzaakt nog wel eens wat getoeter maar dat nemen we dan maar op de koop toe en zwaaien altijd vriendelijk. Ook de weg op zicht is opletten, na dagen van prachtige fietspaden is het veelal kuilen, buiten en stenen ontwijken.

Rond half vier reden we Montagnana binnen. Een stad die nog helemaal omringt is met een stadmuur met 4 poorten en 24 torens. We vonden al gauw een prima hotel, Aldo Moro en ons gebruikelijke ritueel uitpakken, fietskleding wassen en douchen. Nadit alles door de stad gewandeld, kerk bezocht (zie foto’s) en ijs gegeten.

Net even een uurtje bij geslapen en nu verslag te typen en op internet zetten. Daarna de stad in voor een stevige maaltijd,

Statistieken van de dag:

Gemiddeld: 18,1
Totaal gefietst: 1293
Totaal fietsuren: 73:23
Gemiddelde: 17,6

Morgen fietsen we naar Ferrara een etappe over 75 kilometer. De etappes worden iets korter maar de buiten temperatuur iets hoger. Vandaag moesten we echt op zoek naar schaduwplekken voor de pauzes. Zon wordt warm en we moeten nog zuidelijker afdalen :)

Blijf reageren, we hebben hier erg veel lol om en het geeft ons moed om door te fietsen.

Tot morgen

Wichert & Jos

ps Hans, sterkte met de operatie

• 08 Mei 2012 - 17:40

Yvonne Wiersma:

Jullie verhaal werkt heel aanstekelijk. Je krijgt bijna het idee om zelf ook keer naar Rome te fietsen. Ik ga morgen naar Milaan, komen jullie morgen in de buurt? Zet 'm op, trots is het juiste woord!

• 08 Mei 2012 - 17:48

Tini Degenhardt:

Ik heb al gereageerd, maar dat komt geloof ik op facebook. Dit is denk ik dubbelop.
    Groeten.

• 08 Mei 2012 - 18:01

Erna:

Wat een gezellige verslagen lees ik toch, jongens ik neem mijn petje af voor jullie. Wat zijn jullie al ver als jullie zo doorgaan komen jullie een paar dagen eerder aan dan gepland. Ik wens jullie nog een goede fietstocht verder. Groetjes en een kus

• 08 Mei 2012 - 18:17

Corrie Van De Pest:

Hallo Jos en Wichert,

Wat schieten jullie al op zeg. en vind het telkens erg leuk om jullie verslag te lezen !

Wens jullie morgen weer een hele fijne fietsdag toe, en kijk uit naar de volgende avonturen ;-))

• 08 Mei 2012 - 18:17

Marloes:

Heren!
    Weer goed bezig geweest vandaag lees ik!
    Respect hoor, al dat geklim en ontwijken van stenen, kuilen en ook nog
    vriendelijk blijven zwaaien....Petje af!
    Over de temperatuur nog maar te zwijgen...wel erg fijn dat jullie lekker weer hebben!

Mooi de kerk op de foto, en leuk die foto voor de arena samen!
    Blijf jullie volgen!
    Goede nachtrust gewenst en toi toi toi voor morgen!

Jullie kunnen het!!

Liefs Marloes!!

• 08 Mei 2012 - 18:29

Kim:

jullie gaan super zeg! het lezen van jullie bericht hoort inmiddels bij mijn dagelijkse dingen en ga dat straks nog missen. ps al komt de mail nog zo laat ik lees ze zelf s'nachts dus dat komt wel goed;-) zet hem op! groetjes kim

• 08 Mei 2012 - 18:40

Tante Til:

jullie zijn niet aleen goede fietsers,
    maar ook nog goede fotograven, wij genieten hier van. prachtig.
    jongens tot morgen.

• 08 Mei 2012 - 19:08

Marjon Sturkenboom:

Wat een leuke verhalen sturen jullie, elke dag lees ik ze met veel plezier! Zo leuk met die foto's én herkenbaar in het heerlijke Italië. Heel veel succes met de verdere etappe naar Rome!!!

• 08 Mei 2012 - 19:09

Sjoerd Sinke:

Lees ik net in de reactie dat Yvonne Wiersma ook wel naar Rome zou willen fietsen nou 1 ding mij zal je niet tegenkomen.

Ben blij dat het allemaal goed gaat en dat Jos het allemaal vol houdt, ja broer ben gelukkig niet de enige die ziet dat je geen rem hebt dus waarom zet je Jos niet gewoon op het vliegtuig en fiets je zelf in een weekje ff terug.

Goed te horen dat jullie het mooie weer zien aankomen. Dat is bij ons nog zeker niet het geval het wordt alleen maar slechter.

Nou goede reis verder en we horen morgen wel weer.

• 08 Mei 2012 - 19:13

Ron Switzar:

Hij gaat heel goed super voor jullie. Wat een super belevenis

• 08 Mei 2012 - 19:18

Henk Plomp (buurman):

Wat geweldig dat jullie al zo ver zijn gekomen. Ik leef echt met jullie mee en petje af voor wat jullie presteren. Al die belevenissen onderweg en de mensen die jullie tegenkomen met hetzelfde doel naar Rome. Jullie verhalen zijn inspirerend en ik heb nu ook heel veel zin om een lange fietstocht te gaan maken na mijn avontuur van 2 jaar geleden naar Zwitserland.
    Ik wens jullie nog heel veel fietsplezier en succes met het verdere verloop van de tocht.
    hartelijke groet,
    henk en els

• 08 Mei 2012 - 19:34

Ans Schmidt:

Beste heren,

Wat geniet ik toch van jullie verhalen en foto's. Nu zijn jullie in het echte Italië, tenminste zo stel ik me Italië altijd voor. Jammer dat jullie zo snel door al dat moois moeten rijden. Gelukkig hebben jullie zulke mooie foto's gemaakt als herinnering.
    Ik heb bewondering voor jullie doorzettingsvermogen. Geniet van elke dag ondanks alle vermoeidheid.

Ans

• 08 Mei 2012 - 19:45

Omer:

Goed bezig ! Morgen petje op Stein, 30 graden !

• 08 Mei 2012 - 20:03

Annechien:

Wat heb ik een bewondering voor jullie zeg!Heb alle verslagen met veel plezier gelezen.Wens jullie nog een hele goede reis en ook sterkte want het lijkt me wel behoorlijk zwaar. Groeten vanaf een regenachtig Ameland!

• 08 Mei 2012 - 20:28

Marion V.:

Mannen, eigenlijk is alles al gezegd. Toch wil ook ik weer even wat van me laten horen en jullie heel veel succes wensen voor de volgende etappe. Inmiddels zit al ruim tweederde van de tocht erop. Hou vol en geniet van deze unieke ervaring. Groet, ook van Peter Jan.

• 08 Mei 2012 - 20:30

Corriene:

Ik lees net alle reisverslagen!
    Niet te geloven wat een bikkels. Heel goed en veel succes allebei.
    Wichert je moet de groeten hebben van jurk Roelof...:)

• 08 Mei 2012 - 21:39

Jan Janszen:

Vele van jullie bewonderaars zijn in de streek geweest waar nu gefietst word,ook ik heb daar bekendheid.2x een opera bij gewoond,zo mooi! En daarom is het jammer dat daar geen tijd voor is.Had je trouwens nog meer eelt op je bibs kunnen krijgen,de plaatsen op de ring in de Arena zijn steen.Wat een gel... allemaal.We gaan morgen ook weer fietsen met de dikke bandenclub, zijn dan iets anders gekleed als jullie.brrrr koud.Wat gaat het toch geweldig met de tocht we zijn allen heel trots op deze pelgrims.Jos gun Wichert na maar dat bordje muesli.Hij weet het heus wel ergens op te halen, waar je het ook verstopt.Groetjes Jan

• 08 Mei 2012 - 22:10

Joke:

Hoi Jos en Wichert,
    Wat een prachtige foto's! heerlijk om zo mee te genieten van al dat moois.
    O jee ijs in Italie, zou voor mij elk uur een stop betekenen, even een ander smaak proeven:)
    Top wat jullie doen!!!!
    Gr Joke

• 09 Mei 2012 - 04:44

Hisko:

Weer een mooi verslag op de lijst
    Ik overweeg mijn krant op te zeggen, deze verhalen zijn leuker.

Geniet van het laatste stuk (dit is een wereld ervaring)

Succes vandaag

• 09 Mei 2012 - 10:36

Erik K :

Mooie foto (nummer 3 met jullie nog niet gebruinde hoofden erop). Wie nam de foto ? Was het een zij of een hij ? In ieder geval hadden jullie fraai weer.
    Verona: valpolicella !! Doosje gekocht voor op de bagagedrager ?

• 09 Mei 2012 - 12:55

Bert & Esther:

Hallo bikkels,
    Zit zojuist jullie verslag te lezen, en geloof het of niet maar in de tuin van hotel Alto Moro in Montagnana. We hebben vandaag maar een halve dag gefietst en nemen een relax middagje hier in Montagnana. Morgen fietsen we jullie achterna naar Ferrara om dan in Ravenna weer een rustdag in te plannen, het weer wordt vooralsnog fantastisch. Veel plezier en sportieve groet!

• 09 Mei 2012 - 15:45

Elly:

Wat het weer betreft,blijf lekker daar!!Heb je het in ieder geval beter dan hier.
    Heb net even een paar uurtjes gewandeld en ben thuis gekomen als een "verzopen kat"
    Wat een prachtige foto van dat hele grote veldboeket langs de kant van de weg.
    Puur genieten.Eet smakelijk voor straks en voor morgen weer een mooie tocht.

• 09 Mei 2012 - 16:46

Tamara:

Hoi Jos en Wichert
    Wat een onwijs leuke verhalen en super dat jullie al zo ver zijn blijf jullie volgen
    en wens jullie nog hele fijne fietsdagen toe.
    Groetjes en succes de komende 11 dagen Tamara

• 09 Mei 2012 - 18:56

Sandra En Willem:

Ha super de verslagen zo vroeg haha! Ik raak er bij Willem niet over uitgepraat wat inspirerend is dit!
    Jullie doen het super mannen echt top..ik krijg ook inspiratie voor zo'n tocht..

xx